مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

آیا همچنان نگران کمبود تراشه در سال 2022 خواهیم بود؟

نوشته شده در تاریخ1400-10-05 توسط

اگر آیفون، پلی‌استیشن 5 یا ماشین جدیدی که سفارش داده‌اید در دو سال گذشته تاخیر داشته است، کمبود تراشه جهانی را مقصر بدانید.

این موضوع از سال گذشته شروع شد، همه‌گیری کووید19، تعطیلی کارخانه‌ها، تقاضای زیاد کار از طریق ابزارهای خانگی، و یک سری عوامل دیگر مانند جنگ تجاری ایالات متحده و چین، باعث شد سازندگان گجت و شرکت‌های خودروسازی برای تهیه تراشه‌های مورد نیاز برای تولید محصولات خیمه‌ای خود تلاش کنند.

کمبود تراشه در سال 2021 ادامه یافت و هنوز به پایان نرسیده است. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به آنچه شرکت ها، کارشناسان صنعت و تحلیلگران در مورد این موضوع در سال 2022 می گویند.

تلفن ها، رایانه های شخصی و سایر دستگاه های شخصی

امسال سال بدی برای سازندگان گجت بود. اپل در سه ماهه منتهی به سپتامبر بیش از 6 میلیارد دلار و در سه ماهه قبل از آن 3 میلیارد دلار از دست داد. شیائومی درآمد ثابتی را در سه ماهه سپتامبر به دلیل کمبود تراشه تجربه کرد.

سفارشات آیفون 13 به دلیل مشکلات تولید ناشی از کمبود تراشه به تعویق افتاد

طبق گزارش Canalys، در سه ماهه سوم 2021، فروش گوشی های هوشمند نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش یافت.

در ماه اکتبر، طی نتایج Q1، پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، گفت که مشکل کمبود تراشه ممکن است تا سال 2023 ادامه یابد. این به هیچ وجه خوب به نظر نمی رسد.

برخی دیگر از سازندگان تراشه با این موضوع مخالف هستند. در اوایل این ماه، مدیر ارشد مالی انویدیا، کولت کرس، گفت که این شرکت انتظار دارد منابع GPU در نیمه دوم سال 2022 بهبود یابد.

مدیرعامل کوالکام، کریستیانو آمون نیز دیدگاه مشابهی دارد و فکر می‌کند که این مشکل سال آینده حل خواهد شد.

تامین کننده آیفون ، فاکسکان همچنین گفت که مشکل کمبود تراشه ممکن است تا اواسط سال 2022 ادامه داشته باشد. بنابراین ممکن است سفارشات آیفون 13 شما به تعویق بیفتد.

ناوکندر سینگ، مدیر تحقیقات شرکت تجزیه و تحلیل بازار سخت افزار IDC، گفت که در حالی که بازار گوشی های هوشمند تا اواسط 2022 بهبود می یابد، بازار رایانه های شخصی ممکن است با مشکلاتی روبرو شود.

او گفت: تراشه‌های مدرنی که بر اساس فناوری‌های 4 نانومتری، 5 نانومتری و 7 نانومتری ساخته شده‌اند، با مشکل تولید مواجه نیستند. اما ساخت تراشه های قدیمی که از فناوری 10 نانومتری یا 14 نانومتری استفاده می کنند، سخت است. به همین دلیل است که بخش رایانه شخصی ممکن است رشد کندی داشته باشد.

رشد سالانه بازار جهانی رایانه های شخصی در سه ماهه سوم 2021 ، 5 درصد کاهش یافت. این را می توان به تقاضای شدید برای ایستگاه های کاری خانگی در طول کاهش سرعت همه گیری نسبت داد.

اگرچه ممکن است افراد به اندازه کافی به دنبال رایانه های شخصی یا لپ تاپ های جدید نباشند، بخش سازمانی زمانی که کارمندان به دفتر بازگردند، آن را جبران می کند.

یکی از بخش های گجت که به شدت تحت تاثیر کمبود تراشه قرار گرفته است، بازی است. مت پیسکاتلا، مدیر اجرایی و مشاور صنعت بازی های ویدیویی در گروه NPD، گفت که فروش سخت افزار ایالات متحده در نوامبر نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

مت پیسکاتلا (مشاور صنعت بازی های ویدیویی گروه NPD) گفت: روند 13 ماهه NPD ایالات متحده (فروش دلار سخت افزاری) 38 درصد نسبت به یک سال قبل کاهش یافت که منجر به کاهش کلی 10 درصدی بازار در سال گذشته شد. 

طبق گزارش The Verge، نینتندو، سونی، مایکروسافت و Valve شاهد کاهش فروش هستند و در عین حال به دلیل کمبود تراشه قادر به تامین تقاضا نیستند. امیدواریم در 2022 گیمرها مجبور نباشند با این نوع ناامیدی روبرو شوند.

بخش خودرو

خودروسازان یکی از بزرگترین قربانیان کمبود تراشه هستند. چندین تحلیلگر و رهبران صنعت خاطرنشان کردند که صنعت خودرو تا سال 2023 با مشکلات عرضه مواجه خواهد شد.

ولوو، با ارائه اولین گزارش سه ماهه پس از عرضه اولیه سهام خود، گفت که با وجود بهبودی در وضعیت، درآمد نسبت به سال قبل 7 درصد کاهش یافته است.

رئیس نیسان ماکوتو اوچیدا هشدار داد که کمبود تراشه می تواند به طور جدی برنامه های آینده این شرکت را مختل کند. در نوامبر 2021، BMW گفت که این مشکل شرکت را مجبور کرده است تا ویژگی هایی مانند عملکرد صفحه لمسی و دستیار پشتیبان برای پارکینگ را کاهش دهد.

در سپتامبر ، حتی ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) مشکلات زنجیره تامین مدل های تسلا را برجسته کرد. او گفت:

سال 2021 سال کمبودهای زنجیره تامین فوق العاده دیوانه کننده بوده است، بنابراین مهم نیست که 17 محصول جدید داشته باشیم، زیرا هیچ کدام ارسال نمی شود.

همچنین در مورد رودستر1 گفت: با فرض اینکه سال 2022 یک فیلم درام بزرگ نیست، رودستر جدید باید در سال 2023 عرضه شود.

تام کوفلین، عضو IEEE Life، گفت که طراحی تراشه های قدیمی یکی از دلایل اصلی مواجه شدن صنعت خودرو با کمبود نیمه هادی ها است او گفت:

کمبود تراشه تولید خودروهای سبک را تا سال 2023 محدود خواهد کرد. این به دلیل استفاده روزافزون از تراشه در خودروهای مدرن، رشد وسایل نقلیه الکتریکی است که تقاضای بیشتری برای لوازم الکترونیکی خودرو ایجاد می کند و به ویژه به دلیل چرخه های طولانی طراحی خودرویی که منجر به بسیاری از تراشه‌های واجد شرایط با استفاده از فرآیندهای نیمه‌رسانای قدیمی‌تر می‌شود که در تأسیسات تولیدی بزرگ‌تر که حول گره‌های فرآیند مدرن‌تر ساخته شده‌اند پشتیبانی نمی‌شوند.

یکی از دلایلی که صنعت خودرو با این کمبود مواجه است این است که شرکت‌ها در سال 2020 سفارشات خود را به دلیل همه‌گیری کاهش دادند، اما بعداً با افزایش تقاضا، برخی از عرضه‌ها را دوباره سفارش دادند.

ویلی شی، پروفسور مدیریت بازرگانی در دانشکده بازرگانی هاروارد، گفت که این الگوی سفارش هم برای خودروسازان و هم برای تولیدکنندگان تراشه مشکل ایجاد می کند او گفت:

مشکل در حال حاضر این است که کمبود با سفارش مضاعف تشدید می شود. سازندگان تراشه از افزودن ظرفیت در گره‌های قدیمی‌تر که به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند (و کم‌هزینه‌تر) هستند، متنفرند، زیرا این مناطق سودآور نیستند و هزینه ظرفیت اضافی به شدت بالاست. بنابراین شاید تا این اواخر سرمایه گذاری کم و محدودیت در افزایش ظرفیت وجود داشته است.

جاده پیش رو

برخی از تولیدکنندگان تراشه برنامه‌های سرمایه‌گذاری جدید و تعهد خود را برای ساخت تأسیسات جدید اعلام کرده‌اند، اما به سختی مشکل را در کوتاه‌مدت حل می‌کند.

در اکتبر ، TSMC2 اعلام کرد که کارخانه‌ای در ژاپن افتتاح می‌کند که از فناوری قدیمی‌تر برای پاسخگویی به تقاضا استفاده می‌کند. با این حال، این کارخانه تنها در سال 2024 تولید نیمه هادی ها را آغاز خواهد کرد. در اوایل سال، شرکت تایوانی متعهد شده بود در سه سال آینده 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

TSMC در حال راه اندازی Fab در ژاپن است (اعتبار: TSMC)

در اوایل این هفته، اینتل متعهد شد که یک مرکز جدید در مالزی با سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری افتتاح کند. در ماه مارس، این شرکت بودجه 20 میلیارد دلاری را برای راه اندازی کارخانه های تولیدی در ایالات متحده اعلام کرده بود.

شرکت‌ها در حال آزمایش مواد و تکنیک‌های جدیدی هستند، از جمله نیترید گالیوم (GaN) برای نیمه‌رساناها و مواد فوتونی برای پردازش در داخل تراشه‌ها. اما ممکن است مجبور باشیم مدتی صبر کنیم تا اینها را در طبیعت ببینیم و وابستگی خود را به فناوری های قدیمی کاهش دهیم.

وین لام، مدیر ارشد تحقیقات در CCS Insight، گفت علیرغم اینکه شرایط در حال بهبود است، چند چالش تولیدی در پیش است او گفت:

سرمایه گذاری های قابل توجهی در کارخانه های سیلیکونی جدید انجام شده است که در اواخر سال 2022 یا اوایل سال 2023 شروع به افزایش ظرفیت خواهند کرد. با این حال، هنوز خطراتی در افق وجود دارد. به عنوان مثال، صنعت ممکن است به ظرفیت کامل برای ساخت سیلیکون بازگردد، اما نه در بسته بندی، که کمتر شناخته شده در زنجیره تامین کلی تراشه است.

در حالی که سازندگان تراشه های سیلیکونی در حال بهبود این مشکل جهانی هستند، اما همچنان نگرانی کمبود تراشه برای جامعه امروزی وجود دارد.


1.رودستر (همچنین اسپایدر، اسپایدر) یک خودروی دو صندلی باز با تاکید بر ظاهر یا شخصیت اسپرت است. در ابتدا یک اصطلاح آمریکایی برای خودروهای دو سرنشین بدون حفاظت در برابر آب و هوا بود، استفاده در سطح بین‌المللی گسترش یافته و به خودروهای کانورتیبل دو سرنشینه تبدیل شده است.

2. یک شرکت تایوانی چند ملیتی قرارداد تولید و طراحی نیمه هادی است. با ارزش ترین شرکت نیمه هادی جهان،  بزرگترین کارخانه ریخته گری نیمه هادی مستقل در جهان است،و یکی از بزرگترین شرکت های تایوان است.

ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد