مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یکبار برای همیشه:نحوه صحیح شارژ کردن باتری گوشی

نوشته شده در تاریخ1400-10-21 توسط

باتری گوشی‌ هوشمند بدون شک یکی از مهم‌ترین اجزای آن است. این موضوع به‌حدی مهم است که شرکت‌های سازنده بخش زیادی از کنفرانس خود را به تشریح فناوری باتری و شارژدهی آن اختصاص می‌دهند. کاربران نیز عموما شارژدهی گوشی را جزو ۳ عامل اصلی برای انتخاب محصول ایده‌آل مطابق با نیاز‌های خود می‌دانند.در این مقاله به ذکر نکاتی کاربردی و ساده پرداخته شده است که با رعایت آن‌ها می‌توانید عمر باتری گوشی هوشمند را به شکل چشمگیری افزایش دهید و از خرابی آن در کوتاه‌مدت جلوگیری کنید.

باتری موبایل تا حدودی به نحوه استفاده از تلفن‌همراه بستگی دارد. برنامه‌هایی که نصب می‌کنید، بازی‌هایی که انجام می‌دهید، سفارش‌هایی که انجام می‌دهید، داده‌هایی که با اپلیکیشن‌ها دانلود میشود و اعلان‌های دریافتی فشار بیشتری به باتری وارد می‌کند.

تا زمانی که فناوری‌های جدیدی مانند لباس‌های هوشمند که عملکرد بی‌سیم را بهینه می‌کنند، نداشته باشیم، باید یاد بگیریم که چگونه باتری را شارژ کنیم که آن را تا زمانی که ممکن است سالم نگه دارد.

باتری‌های تلفن‌همراه مانند همه باتری‌ها، با گذشت زمان تحلیل می‌روند، به این معنی که قادر به نگه‌داشتن همان مقدار انرژی اولیه نیستند. در حالی که طول عمر آنها بین 3 تا 5 سال یا بین 500 تا 1000 چرخه شارژ است، باتری سه ساله تلفن‌همراه هرگز به اندازه یک باتری کاملاً جدید کار نمی‌کند.

باتری‌های لیتیوم-یونی بر اثر تعداد چرخه‌های شارژ، دما و سن فرسوده می‌شوند.

بهترین زمان برای شارژ گوشی

قانون طلایی این است که باتری خود را در بیشتر مواقع بین 30 تا 90 درصد شارژ نگه دارید. وقتی به زیر 50% رسید آن را شارژ کنید، اما قبل از اینکه به 100% برسد آن را از برق بکشید.

پر شارژکردن از 80 تا 100 درصد باعث پیری سریعتر باتری لیتیوم-یون می شود.

به جای آنکه شب تا صبح گوشی را در شارژ نگه‌دارید بهتر است صبح سر میز صبحانه، روی میز اداری یا در هر موقعیت مناسب دیگری شارژ کنید. به این ترتیب، توجه به درصد باتری در هنگام شارژ آسان تر است.

کاربران iOS می توانند از برنامه Shortcuts برای تنظیم اعلان زمانی که سطح باتری به درصد معینی می رسد استفاده کنند. این ویژگی در قسمت  "Automation" و سپس "Battery Level" فعال می‌گردد.

شارژ کامل گوشی برای باتری گوشی کشنده نیست اما بهتر است این کار را نکنید. با هربار شارژ کامل باتری، طول عمر آن کاهش می‌یابد.

به همین ترتیب از طرف دیگر، اجازه ندهید باتری گوشی خود به کمتر از 20% برسد.

باتری‌های لیتیوم-یونی با رسیدن به پایین‌تر از 20 درصد احساس خوبی ندارند. دراصل، باید 20% انتهایی را به عنوان یک بافر برای روزهای سخت در نظر گرفت، اما در روزهای هفته با ظاهر شدن اعلان سطح باتری کم، باید گوشی‌همراه را شارژ کنید.

به طور خلاصه، باتری‌های لیتیوم-یونی در میانه‌ترین درصد خود بهترین عملکرد را دارند.

نحوه شارژ 100% باتری گوشی

هربار که گوشی‌همراه را شارژ می‌کنیم، لازم نیست که به 100% برسد. برخی از افراد توصیه می کنند که در ماه یکبار شارژ کامل باتری صفر تا 100% (یک چرخه شارژ) انجام شود. زیرا این کار باتری را دوباره کالیبره می کند، که کمی شبیه راه اندازی مجدد دستگاه شما است.

اما برخی‌دیگر این توصیه را به عنوان یک شایعه در مورد باتری های لیتیوم-یونی فعلی در گوشی‌های همراه نادیده می گیرند.

برای حفظ سلامت طولانی مدت باتری، شارژ مکرر و کوچک(بین 30% تا 90%) بهتر از شارژ مجدد کامل (100%) است.

با iOS 13 و نسخه های جدیدتر، شارژ بهینه باتری (قسمت تنظیمات سپس باتری وبعد سلامت باتری) برای کاهش فرسوده‌شدن باتری و بهبود طول عمر آن با کاهش زمان شارژ کامل آیفون شما طراحی شده است. وقتی این ویژگی فعال باشد، بسته به سرویس های موقعیت مکانی (به‌عنوان مثال در خانه یا محل کار که احتمال کمتری دارد به شارژ کامل نیاز داشته باشید در مقایسه با زمانی که در مسافرت هستید) که به گوشی‌همراه داده می‌شود، آیفون شما آن را طراحی می‌کند.

هر چه بیشتر باتری لیتیومی را تا انتها تخلیه کنید، استرس بیشتری به باتری وارد می‌شود و بنابراین عمر باتری کاهش می‌یابد. اما با شارژ مکرر عمر باتری را افزایش می دهد.

شارژکردن باتری گوشی‌همراه در طول شب

با وجود لذت بیدار شدن با باتری 100% در صبح، بهتر است از آن اجتناب کنید. هر شارژ کامل به عنوان یک «چرخه» به حساب می‌آید، و گوشی‌همراه شما فقط برای یک شماره تنظیم شده ساخته شده است.

اگر در طول شب باتری را شارژ کنید، مطمئناً اعلان جادویی 80% (بهترین گزینه برای عمر طولانی‌مدت) را، از دست خواهید داد.

در حالی که اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن دارای حسگرهای داخلی هستند که در صورت رسیدن به 100%، شارژ را قطع می‌کنند، اگر همچنان روشن باشند، مقدار کمی باتری را در حالت بیکار از دست خواهند داد.

چیزی که ممکن است دریافت کنید یک "شارژ قطره ای" است زیرا شارژر سعی می کند تلفن را 100٪ نگه دارد و چون تلفن شما به طور طبیعی در طول شب شارژ خود را از دست می دهد، این بدان معنی است که تلفن شما دائماً بین یک شارژ کامل و کمی کمتر از شارژ کامل (یعنی 99٪ تا 100٪) و دوباره در طول شارژ طولانی تر از میزان مورد نیاز، در حال چرخش است. همچنین می تواند گوشی را گرم کند که برای باتری نیز مضر است.

بنابراین، شارژ در روز بهتر از شارژ در شب است.

بهترین راه برای شما این است که گزینه‌های مزاحم نشوید (Do Not Disturb) و حالت هواپیما (Airplane Mode) را روشن کنید. بهتر از این راه، می‌توانید تلفن خود را به طور کامل خاموش کنید اما ممکن است برای زنگ هشدار یا تماس و هر چیز دیگر این حالت امکان پذیر نباشد.  

برخی از دستگاه‌ها نیز به‌طور پیش‌فرض تنظیم شده‌اند که پس از اتصال کابل، روشن شوند. حتی در ساعات بیداری، بهتر است گوشی خود را قبل از رسیدن به 100% از برق بکشید یا حداقل شارژر را (باتری که پر شده) برای مدت طولانی رها نکنید.

توصیه‌ای دیگر این است که اگر گوشی‌همراه را برای مدت طولانی به برق متصل می‌کنید، با برداشتن قاب گوشی از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

آسیب رساندن شارژ سریع به گوشی‌همراه

اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن از نوعی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. در این صورت نیاز به خرید لوازم جانبی اضافی دارد. شارژ سریع کوالکام استاندارد صنعت است که 18 وات انرژی ارائه می‌دهد.

با‌این‌حال، بسیاری از سازندگان گوشی‌همراه شارژ سریع استاندارد مخصوص خود را دارند، که بسیاری از آنها می توانند با تنظیم کد مدیریت انرژی برای شارژ با ولتاژ بالاتر، سرعت بیشتری را ارائه دهند. سامسونگ اکنون حتی یک شارژر 45 واتی می فروشد!

در حالی که شارژ سریع به باتری گوشی شما که برای پشتیبانی از آن ساخته شده است آسیبی نمی رساند، به طوری که گرمای تولید شده بر طول عمر آن تأثیر می گذارد. بنابراین بر عهده شماست که شارژ سریعتر را با سهولت شارژ معمولی در موقعیت خود متعادل کنید.

همانطور که گرمای شدید به باتری‌ گوشی‌ها آسیب می‌رساند، سرما نیز آسیب می‌رساند. ناگفته نماند که باید از گذاشتن گوشی خود در ماشین داغ، در ساحل، کنار فر، بیرون در برف خودداری کنید. به طور معمول، باتری ها در دمایی بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد در بهترین حالت خود عمل می کنند.

استفاده‌کردن از شارژر دیگر

در صورت امکان از شارژر تلفن‌همراه خود استفاده کنید. یا مطمئن شوید که شارژر شخص دیگری توسط سازنده گوشی شما تایید شده باشد. ممکن است جایگزین‌های ارزان‌قیمت (مانند خرید از آمازون یا eBay) به گوشی شما آسیب برسانند، و چندین مورد گزارش شده است که شارژرهای ارزان‌قیمت باعث آتش گرفتگی شده‌اند.

بااین‌حال، تلفن شما باید تنها انرژی مورد نیاز خود را از شارژر USB دریافت کند.

حافظه باتری واقعی است یا تخیلی؟

اثر حافظه باتری مربوط به باتری هایی است که به طور منظم بین 20 تا 80 درصد شارژ می شوند و نشان می دهد که تلفن ممکن است به نحوی آن 40 درصد اضافی را که به طور معمول نادیده می گیرید را فراموش کند.

اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند که از اثر حافظه باتری رنج نمی‌برند، اگرچه باتری‌های قدیمی‌تر مبتنی بر نیکل (NiMH و NiCd) این کار را می‌کنند.

در صورت تخلیه نشدن و شارژ نشدن کامل (از 0 تا 100 درصد)، نیکل ظرفیت کامل خود را فراموش می کند. اما، چرخه معمول باتری لیتیوم یونی خود از 0 تا 100٪ بر عمر باتری آن تأثیر منفی می گذارد.

از کارهای مضر در هنگام شارژ اجتناب کنید

اگر از تلفن‌همراه خود در حین شارژ استفاده می کنید مسلما به باتری خود آسیب می‌رسانید. مثلاً در حین تماشای یک ویدیو می توانید با ایجاد چرخه های کوچک باتری را "گیج کنید" که در طی آن بخش هایی از باتری به طور مداوم چرخیده و با سرعت بیشتری نسبت به بقیه سلول خراب می شود.

در حالت ایده آل، هنگامی که تلفن‌همراه خود را شارژ می‌کنید باید آن را خاموش کنید. اما اگر واقع بینانه تر نگاه کنیم، کافی است فقط آن را در حین شارژ بدون استفاده بگذارید.

تنظیمات حفاظت از باتری توسط سازندگان گوشی

OnePlus دارای یک صفحه‌نمایش باتری به نام "Optimized Charging" از OxygenOS 10.0 خود است. این ویژگی در قسمت "تنظیمات / باتری" فعال می‌شود. سپس گوشی هوشمند یادآوری می‌کند که معمولاً چه زمانی صبح از رختخواب بلند می‌شوید و آخرین مرحله حیاتی شارژ را کمی قبل از بلند شدن از 80 تا 100 درصد کامل می‌کند.

گوگل همچنین از Pixel 4 به بعد، محافظت یکپارچه باتری را برای دستگاه‌های خود ارائه می‌دهد. شارژ تطبیقی را در قسمت "تنظیمات / باتری / باتری هوشمند" پیدا خواهید کرد. اگر از آن برای شارژ دستگاه خود بعد از ساعت 9 شب استفاده کنید و همزمان ساعت هشدار را بین 5 صبح تا 10 صبح تنظیم کنید، هنگام بلند شدن از خواب یک تلفن هوشمند تازه شارژ شده در دست خواهید داشت، اما شارژ کمی قبل از زنگ هشدار کامل می‌شود.

سامسونگ دارای عملکرد شارژ باتری در تبلت‌های انتخابی مانند گلکسی Tab S6 یا گلکسی Tab S7 است. "محافظت از باتری" را می توان در قسمت "تنظیمات / تعمیر و نگهداری دستگاه / باتری" پیدا کرد. هنگامی که عملکرد فعال می‌شود، دستگاه به سادگی حداکثر ظرفیت باتری را تا 85٪ تعیین می‌کند.

عملکرد «شارژ باتری بهینه شده» اپل در درجه اول برای کاهش مدت زمانی است که در آن باتری به شدت شارژ می شود. شارژ کامل بیش از 80 درصد با تأخیر همراه است یا حتی در شرایط خاص انجام نمی شود. این به موقعیت مکانی شما نیز بستگی دارد، بنابراین برای مثال هنگام سفر یا در تعطیلات باید از کمبود انرژی اجتناب کرد.

دستیار باتری هواوی «Smart Charge» نام دارد و از رابط کاربری EMUI 9.1 یا Magic UI 2.1 در دسترس است. این عملکرد را می توان در  "تنظیمات / باتری / تنظیمات اضافی" فعال کرد، به این معنی که شارژ دستگاه در شب 80٪ متوقف می شود و فقط قبل از بلند شدن کامل می شود. در این برنامه نیز در صورت لزوم تنظیم ساعت هشدار در برنامه ریزی گنجانده شده است.

عملکرد "مراقبت از باتری" سونی در تنظیمات باتری برای بسیاری از مدل ها یافت می شود. دستگاه می‌داند که کاربران چه زمانی و برای چه مدت کابل شارژ را متصل می کنند و پایان شارژ را طوری تنظیم می کند که با قطع منبع تغذیه همزمان شود. دستگاه های سونی را نیز می توان با حداکثر شارژ 80 یا 90 درصد شارژ کرد.

خنک نگه داشتن باتری گوشی

همانطور که در بالا توضیح دادیم، گرما دشمن باتری است. از رسیدن گرما شدید و سرما شدید به آن اجازه ندهید. به خصوص هنگامی که تلفن‌همراه خود را شارژ می‌کنید. بیش از حد داغ شدن گوشی به باتری آن آسیب می‌رساند، بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را خنک نگه دارید.

شارژکردن تلفن از پاوربانک در ساحل روی صندلی عرشه بدترین سناریو برای سلامت باتری است. اگر در روزهای گرم تابستان نیاز به شارژ دارید، سعی کنید گوشی خود را در سایه نگه دارید.

سرما هم برای باتری‌ها خوب نیست. اگر از یک پیاده روی طولانی مدت در سرمای زمستان وارد خانه می‌شوید، قبل از متصل کردن کابل اجازه دهید تلفن به دمای اتاق برسد.

گرما و باتری با هم سازگاری ندارند. باتری‌ها تا حدودی شبیه انسان‌ها هستند، حداقل به این معنا که در دمای 20 تا 25 درجه بهترین عملکرد را دارند.

نکات نگهداری باتری

باتری لیتیومی را برای مدت طولانی روی 0% قرار ندهید. اگر برای مدتی از آن استفاده نمی‌کنید، آن را با حدود 50% شارژ قرار دهید.

اگر قصد دارید گوشی را برای مدت طولانی کنار بگذارید، ابتدا آن را بین 40 تا 80 درصد شارژ کنید و سپس گوشی را خاموش کنید.

متوجه خواهید شد که باتری هر ماه بین 5 تا 10 درصد خالی می‌شود و اگر اجازه دهید کاملاً تخلیه شود، ممکن است اصلاً قادر به نگه داشتن شارژ نباشد. احتمالاً به همین دلیل است که عمر باتری یک تلفن قدیمی پس از چند ماه در کشو بسیار بدتر می‌شود، حتی اگر از آن استفاده نشده باشد.

نکاتی برای عمر بیشتر باتری گوشی

• از حالت ذخیره انرژی بیشتر استفاده کنید. مصرف برق را کاهش می‌دهد و در نتیجه تعداد چرخه ها را کاهش می‌دهد.

از حالت تاریک صفحه‌نمایش خود بیشتر استفاده کنید، زیرا گوشی پیکسل‌های سیاه را خاموش می‌کند. یا فقط روشنایی گوشی خود را کم کنید!

• به‌روزرسانی‌های پس‌زمینه را برای برنامه‌هایی که فکر می‌کنید به آن‌ها نیاز ندارند خاموش کنید. همچنین مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

• در مواقعی که به تلفن‌همراه خود نیاز ندارید (مثلاً در طول شب)، ترجیحاً آن را خاموش یا در حالت هواپیما قرار دهید.

• از شارژرها و کابل های ارزان قیمت خودداری کنید. هنگام خرید کابل شارژ و دوشاخه دقت بفرمایید، خرید محصولات ارزان‌قیمت یک اقتصاد کاذب است. خطر شارژ با وسایل جانبی تقلبی بسیار است.


به نظر شما چه نکات دیگری وجود دارد که باید به آنها توجه کرد؟

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد