مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

معرفی و بررسی سیستم عامل Fuchsia OS

نوشته شده در تاریخ1400-10-05 توسط

سیستم عامل فوشیا

یک سیستم عامل جدید به نام فوشیا توسط گوگل در سال 2016 شروع به توسعه کرد . بسیاری از کارشناسان حدس می زنند که سیستم عامل Google Fuchsia پروژه بزرگ بعدی در حوزه سیستم عامل خواهد بود و به عنوان سیستم عامل جایگزین اندروید در نظر گرفته می شود. 

فوشیا یک سیستم عامل در مجموعه گوگل است که شامل سیستم عامل کروم و اندروید نیز می شود. در 9 دسامبر 2020، گوگل تغییراتی در مدل توسعه آن ایجاد کرد. این پروژه گسترده خواهد شد و همه نمایندگان جامعه توسعه دهندگان هر گونه تغییری را که می توان در سیستم عامل ایجاد کرد برای بهبود آن پیشنهاد خواهند کرد.

فوشیا مبتنی بر لینوکس نیست، برای این پروژه از میکروکرنل زیرکون استفاده شده است. و این بدان معناست که به جای نسخه ارتقا یافته اندروید یا سیستم عامل کروم، شاهد یک محصول کاملا جدید و مستقل خواهیم بود.

فوشیا با سیستم عامل کروم و اندروید متفاوت است زیرا برای پلتفرم های مختلف طراحی شده است. این یک پروژه منبع باز شبیه به AOSP (پروژه متن باز اندروید) است، اما طیف گسترده ای از پلتفرم ها از جمله دستگاه های تلفن همراه، اینترنت اشیا و سیستم های صنعتی را هدف قرار می دهد. این پروژه بر روی هسته کاملاً جدید ساخته شده توسط گوگل، زیرکون توسعه خواهد یافت.  گوگل وب سایتی ایجاد کرد که در آن تمام اطلاعات فنی را برای توسعه دهندگانی که می خواهند یک برنامه فوشیا طراحی کنند ارائه می کند.

توسعه دهندگان می گویند که زیرکون برای گوشی های هوشمند و رایانه های شخصی آینده ساخته شده است. روزهای آینده دیدن فوشیا روی دستگاه های ما دیگر غافلگیر کننده نخواهد بود. علاوه بر این، گوگل زبان برنامه نویسی اپل سویفت را نیز در این سیستم عامل ادغام کرده است. سیستم عامل فوشیا همه شانس ها را برای تبدیل شدن به یک رهبر بازار خواهد داشت  و از طرفی انتظار می رود در آینده نزدیک محبوبیت اینترنت اشیا(IoT) به طور قابل توجهی افزایش یابد.

فوشیا هنوز یک محصول نهایی نیست، اما شما می توانید آن را شبیه سازی کنید، کامپایل کنید و به توسعه آن کمک کنید. از مجموعه محدودی از سخت افزار مبتنی بر x64 پشتیبانی می کند و می توان آن را با استفاده از شبیه ساز فوشیا آزمایش کرد. 

مزایا و ویژگی های اصلی

یکی از مزیت های اصلی سیستم عامل فوشیا استقلال کامل آن از زبان برنامه نویسی جاوا است. مزیت دوم مقیاس پذیری آن است که امکان کار در یک سیستم را بر روی همه دستگاه هایی که در یک رابط استفاده می کنید را ممکن می کند، که به طور قابل توجهی سرعت کارهای معمولی روزمره و کارهای بسیار تخصصی را افزایش می دهد.

یک واقعیت مهم این است که توسعه فوشیا بر اساس یک هسته مستقل و عاری از تمام نقص های لینوکس مورد استفاده در اندروید است و امکان سفارشی کردن سیستم هر دستگاه را فراهم می کند.

ویژگی حیاتی سیستم عامل فوشیا چند وظیفگی است. کاربران می توانند چندین پنجره برنامه را به طور همزمان بر روی دسکتاپ قرار دهند، آنها را به هم بچسبانند و بین آنها جابجا شوند،  مانند جابجایی بین تب ها در مرورگرها.

داخل سیستم عامل چیست؟

مدل فایل:بر اساس مدل Entity-Agent، گوگل سیستم جدید را طراحی کرده است که به معنای مدیریت کامل سیستم توسط سرویس های داخلی مختلف است. این سرویس ها با تولید و پردازش هر گونه داده که کاربر روی آنها کار می کند، با یکدیگر تعامل دارند.یکی از مزایای این رویکرد این است که مرتبط ترین محتوا را در اختیار صاحب دستگاه قرار می دهد.

دستیار گوگل: سیستم عامل جدید با دستیار صوتی Google Assistant یکپارچه خواهد شد. از آنجایی که دستیار "مرکز کنترل" سایر عوامل در سیستم است، کاربر دستگاه می تواند به راحتی اجزای سیستم موجود و جدید را از طریق دستورات صوتی ایجاد کند.

ابر: فوشیا از سیستم ذخیره سازی ابری Ledger برای ارائه همگام سازی سریع در همه دستگاه ها از یک اکوسیستم استفاده می کند. بنابراین، همه داده ها کاملاً ایمن هستند و کاربر از هر دستگاه خود به آنها دسترسی دارد.بنابراین، ابر نه تنها به مکانی برای پشتیبان گیری تبدیل می شود، بلکه یک زنجیره کامل از ذخیره سازی داده ها ایجاد می شود. همچنین شایان ذکر است که این عملکرد در هنگام استفاده از 5G حداکثر استفاده را خواهد داشت زیرا اجرای این رویکرد به اتصال به اینترنت با کیفیت و سرعت بالا نیاز دارد.

قلب سیستم: همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، سیستم عامل جدید مبتنی بر یک میکروکرنل جدید توسعه یافته توسط گوگل به نام "زیرکون" است. این هسته نقش قلب سیستم را بازی می کند و منابع سیستم را بین اجزای سیستم توزیع می کند.

دارت به عنوان زبان برنامه نویسی در فوشیا عمل خواهد کرد و به عنوان جایگزینی برای جاوا اسکریپت قرار گرفته است.همچنین برنامه های شخص ثالث به هسته دسترسی نخواهند داشت، به این معنی که برنامه های نصب شده با همان به روز رسانی ها در هنگام به روز رسانی سیستم تداخلی ندارند.

توزیع

فوشیا به صورت رایگان توزیع خواهد شد. سیستم دارای معماری کد مدولار است، به این معنی که توسعه دهندگان فقط در آن مناطق در صورت لزوم، بدون تأثیر بر اشیاء ضروری سیستمی، تغییراتی را ایجاد می کنند. شاید این به توسعه دهندگان کمک کند تا سیستم را سریعتر به روز کنند.

چارچوب فوشیا

یک رابط گرافیکی برای پلتفرم فوشیا ایجاد شده است که به زبان دارت با استفاده از چارچوب فلاتر نوشته شده است. در چارچوب این پروژه، چارچوبی نیز برای ساخت رابط های کاربری، مدیر بسته، سیستم رندر، سیستم های فایل و غیره در سیستم ساخت زبان پایتون در حال توسعه است.از آنجایی که فوشیا با استفاده از Flutter SDK ایجاد شده است، اجرای قطعات فوشیا در دستگاه اندرویدی آسان است. برنامه‌های Flutter SDK با دارت نوشته شده‌اند و برای عملکرد بالا و پشتیبانی از نرخ فریم ۱۲۰ فریم در ثانیه طراحی شده‌اند.

 طراحی متریال

طراحی متریال سیستم عامل گوگل بر شما تاثیرگذار خواهد بود. دارای رندر و Escher است که مخصوص سایه ها طراحی شده است. برای عمق بخشیدن به مؤلفه ها، اعلان ها، دکمه ها، پنجره ها و کادرهای بازشو به طور تمیز لایه بندی شده اند. دو نسخه از رابط کاربری فوشیا وجود دارد ، دسکتاپ (به نام Capybara) و موبایل (به نام Armadillo). هر دوی آنها بر اساس قوانین طراحی متریال ساخته شده اند. 

 رابط مبتنی بر کارت 

یکی از ویژگی های منحصر به فرد طراحی فوشیا، نحوه نمایش صفحه نمایش است. به طور دقیق تر، ردیف های سنتی آیکون های برنامه را روی آن نمی بینید. درعوض، یک لیست پیمایشی از کارت‌هایی که برنامه‌ها را نشان می‌دهند وجود خواهد داشت. سایر عناصری که در صفحه نمایش پیدا خواهید کرد عبارتند از: تصویر نمایه، تاریخ و زمان، مکان، نوار Google با پیشنهاداتی برای شما، و نماد باتری.

حالت تقسیم صفحه

این یکی دیگر از ویژگی هایی است که قبلاً ندیده ایم. اگر یک نماد برنامه را بردارید و آن را روی نماد برنامه دیگر بیندازید، یک صفحه از هم جدا می شود و می توانید از هر دو برنامه به طور همزمان استفاده کنید. در دسکتاپ، می توانید بین تقسیم جهت عمودی یا افقی یکی را انتخاب کنید. و هر دو رابط کاربری فوشیا به شما امکان می دهد تا حداکثر سه برنامه را در حالت تقسیم صفحه داشته باشید.

کارکرد

گوگل هیچ یک از عملکردهای فوشیا را نشان نداده است ،می توان آن را کاملاً جدید در نظر گرفت. عملکرد نسخه ای از این سیستم عامل که در حال حاضر به عموم ارائه می شود، نسبتاً محدود است و دارای متغیرهای بسیاری است. کارهایی که اکنون می توانید با فوشیا انجام دهید کاملاً ابتدایی هستند.

آیا اندروید به پایان دوران خود نزدیک شده است؟

از همان ابتدا، توسعه دهندگان پروژه فوشیا هدف خود را برای عدم تکرار محدودیت های ذاتی در پلت فرم اندروید تعیین کردند. بنابراین، بر خلاف اندروید، که بر اساس لینوکس ایجاد شده است، فوشیا به طور کامل از ابتدا ایجاد شده است. اندروید در زمانی توسعه یافت که گوشی ها اولین صفحه نمایش لمسی را دریافت کردند. همچنین در آن روزها هیچ صحبتی در مورد پیاده سازی عملی فناوری های کنترل صوتی که گوگل آینده بسیار خوبی را برای آن در نظر می گیرد، وجود نداشت. در مقابل، فوشیا با کنترل صوتی یکپارچه و تنظیم تطبیقی ​​برای هر اندازه صفحه نمایش در حال توسعه است.منابع می گویند که فوشیا دارای ویژگی های امنیتی بسیار سخت تری نسبت به اندروید است.

یکی از مواردی که گوگل سعی می کند با سیستم عامل جدید خود به اجرا درآورد این است که کنترل کامل پلتفرم سیستم عامل منبع باز را در دست خواهد گرفت، حتی اگر شرکت های شریکش آن را توزیع کنند.

اما متوجه شدیم که فوشیا یک سیستم عامل هیبریدی خواهد بود که حداقل روی رایانه های شخصی و تلفن ها کار می کند. به همین دلیل بعید است که فقط برای رفع مشکلات مربوط به اندروید ساخته شود. احتمالا هدف اصلی متحد کردن کل امپراتوری گوگل تحت یک سیستم عامل باشد.

اگر اینطور است، پس می‌توانیم دوراندیشی گوگل را تحسین کنیم زیرا وقتی دستگاه‌های هوشمند دنیا را به طور کامل تسخیر کنند، راه‌حلی آماده و توسعه‌یافته خواهد داشت. بنابراین نمی توانیم بگوییم که انتشار فوشیا باعث تهدید مستقیم اندروید خواهد شد. اما نمی‌توانیم منسوخ شدن اندروید را با ورود فوشیا به صحنه رد کنیم. به خصوص با توجه به اینکه فوشیا از برنامه های اندروید پشتیبانی می کند و اکنون این یک واقعیت تایید شده است.

وین پیکارسکی ( از مدیران توسعه دهنده گوگل ) می گوید: فوشیا برای اولویت دادن به امنیت، قابلیت به روز رسانی و عملکرد طراحی شده است و از مشارکت های با کیفیت بالا و آزمایش شده از همه استقبال می کند.

در اوایل ماه می، اولین نسل Google Nest Hub را مشاهده کردیم که اولین نسخه فوشیا 1.0 را اجرا می کند.و نشان داد که گوگل ،سیستم عامل فوشیا را از فرآیند آزمایش داخلی خود خارج کرده و در معرض دید عموم قرار داده است. در آن زمان، ما فرض کردیم که می‌تواند راهی برای توسعه‌دهندگان باشد تا به راحتی سیستم‌عامل جدید را امتحان کنند، اما به نظر می‌رسد گوگل برنامه‌های بزرگ‌تری در دست اجرا دارد. 

به‌روزرسانی مبتنی بر فوشیا برای Nest Hub در ماه‌های آینده منتشر می‌شود، با برنامه‌های پیش‌نمایش شروع می‌شود، و در نهایت به طور گسترده‌تر در دسترس قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه رابط کاربری  بدون تغییر خواهد بود، احتمالاً دارندگان Nest Hub حتی متوجه تغییر سیستم عامل فوشیا نخواهند شد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که گوگل این تغییر را در طول ماه ها با احتیاط عرضه میکند. زیرا تغییر سیستم‌عامل یک به‌روزرسانی ساده نیست.

 به گفته خود گوگل، در چند سال آینده، فوشیا روی دستگاه هایی مانند Google Home شروع به کار خواهد کرد و پس از مدتی ممکن است به خوبی جایگزین اندروید شود. همچنین گزارش شده است که فوشیا از برنامه های اندروید پشتیبانی کامل خواهد کرد.با این حال، شایان ذکر است که  فوشیا  از نظر عملکرد هنوز راه زیادی در پیش دارد.

به نظر شما فوشیا میتواند جایگزینی مناسب برای اندروید باشد؟

ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد