مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

بر دستاورد چین(هواوی) زیر خط تحریم آمریکا چه گذشت؟

نوشته شده در تاریخ1400-07-18 توسط

اگر در دو سال گذشته صنعت فناوری را دنبال کرده اید ، بدون شک می دانید که هواوی با مشکلات زیادی روبرو است. از ماه مه سال 2019 ، این شرکت چینی مورد انتقاد دولت ایالات متحده قرار گرفت این نبرد مداوم هواوی را مجبور کرده است شیوه های تجاری خود را به شدت تغییر دهد.

  • هواوی یکی از بزرگترین شرکت های مخابراتی در جهان است. در ابتدای سال 2019 ، انتظار می رفت که این شرکت تا پایان همان سال به بزرگترین تولید کننده تلفن های هوشمند جهان تبدیل شود و تاج را از سامسونگ بدزدد.
  • علیرغم این موفقیت ، هواوی طی سالهای متمادی در زمینه مشاغل مشکوک با اتهامات متعددی برخورد کرده است. همچنین متهم شده است (بدون هیچ دلیل محکمی) از محصولات خود برای جاسوسی از سایر کشورها استفاده کرده است. با توجه به روابط نزدیک این شرکت با دولت چین ، این نگران کننده است.
  • در مه 2019  دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که هواوی به همراه چند شرکت چینی دیگر (Entity List) قادر به انجام معامله با هیچ سازمانی که در ایالات متحده فعالیت می کند، نیستند.
  • بنابراین محدودیت هواوی آغاز می شود ، زیرا دیگر هواوی قادر به همکاری با شرکت هایی مانند گوگل ، کوالکام و اینتل و بسیاری دیگر نیست.
  • با اعمال ممنوعیت هواوی توسط ایالات متحده ، این شرکت مجبور شد نحوه ایجاد و عرضه تلفن های هوشمند خود را به طور کامل اصلاح کند. این دستگاه همچنین با بررسی شدید سایر کشورها روبروست که بسیاری از آنها برای تجهیزات شبکه بی سیم به هواوی متکی هستند.
  • از ماه مه 2019 ، هواوی چند برد کوچک کسب کرده است ، اما بخش عمده این ممنوعیت هنوز برقرار است. به نظر می رسد ممنوعیت هواوی تا ابد در حال اجرا است و این شرکت باید تا اطلاع ثانوی در مورد آن استراتژی کند.

تاریخچه هواوی

با همه این اوصاف ، هواوی یک شرکت نسبتاً جوان است.  Ren Zhengfei پس از اخراج از ارتش آزادی بخش خلق چین ، هواوی را در سال 1987 راه اندازی کرد. هواوی از ابتدا به دلیل متهم شدن به سرقت اسرار تجاری تحت بررسی دقیق بوده است. این شرکت طی چندین دهه بارها متهم به سرقت فناوری از شرکت های دیگر و سپس انتقال آن به نام خود شده است. موارد متعددی وجود دارد که در آن اثبات شده است ، مانند پرونده ای که در سال 2003 توسط سیسکو تشکیل شده است ، اما موارد دیگر نیز وجود دارد که اتهامات منجر به تأیید نشده است.

در اواخر دهه 2000  هواوی با سرعتی فوق العاده سریع در حال رشد بود این شرکت برای توسعه فعالیتهای خود شروع به خرید شرکتهای دیگر کرد. چندین بار  اقدام به خرید شرکت های غیر چینی کرد و فروش آن توسط نهادهای نظارتی مسدود شد. این اتفاق در ایالات متحده و بریتانیا  در میان مناطق دیگر رخ داد.

در نهایت هواوی شروع به ساخت گوشی های هوشمند کرد. گوشی های آن بلافاصله محبوبیت پیدا کردند زیرا دستگاه هایی با طراحی خوب و قیمت بسیار مناسب بودند. هواوی در سال 2016 اعلام کرد که ظرف پنج سال آینده بزرگترین تولید کننده گوشی های هوشمند در جهان خواهد بود. تا سال 2018  رتبه دوم را بعد از اپل و درست بعد از سامسونگ کسب کرده بود ( یک شاهکار قابل توجه ).

دونالد ترامپ ، چین و جنگ تجاری جاری

 از آنجایی که Huawei در زمینه سرقت IP به عنوان یک متخلف شهرت دارد ، این امر باعث نگرانی ترامپ در این زمینه شد. یکی از جنبه های اصلی جنگ تجاری ایالات متحده و چین سرقت IP است.

با این حال  منتقدان در آن زمان خاطرنشان کردند که جنگ تجاری طولانی مدت آمریکا و چین به هر دو کشور آسیب می رساند. به همین دلیل فرض بر این بود که ترامپ سعی می کند از چین قراردادهایی را که به نفع ایالات متحده است ، تقویت کند. هر چند اوضاع به این شکل پیش نمی رود.

رئیس جمهور کنونی جو بایدن هیچ تلاشی برای رفع ممنوعیت هواوی یا تضعیف جنگ تجاری آمریکا و چین نکرده است. اعضای کارکنان او و افرادی که او منصوب کرده است نیز از حمایت خود برای ادامه ممنوعیت حمایت خود خبر داده اند.

شروع ممنوعیت هواوی از 15 مه 2019

در 15 مه 2019 ، رئیس جمهور ترامپ فرمان اجرایی را صادر کرد که استفاده از تجهیزات مخابراتی شرکت های خارجی را که خطری برای امنیت ملی محسوب می شود ، ممنوع می کند. در این فرمان به طور خاص هوآوی (یا حتی چین) ذکر نشده است.

از آنجا که در فرمان اجرایی به طور خاص به هواوی اشاره نشده بود تأثیر آن بر شرکت و خطوط مختلف تجارت آن کاملاً مشخص نبود. به نظر می رسد این فرمان بیشتر به منظور مخابرات Huawei بوده است ، که به معنی تجهیزات شبکه بی سیم آن است ، به ویژه آنهایی که مربوط به 5G هستند.

هواوی در بیانیه ای به Android Authority در این باره گفت: "محدود کردن تجارت Huawei در ایالات متحده باعث امنیت بیشتر یا قوی تر شدن ایالات متحده نمی شود. در عوض ، این تنها به محدود کردن ایالات متحده( جایگزین های پایین تر و گران تر) کمک می کند ، و ایالات متحده در استقرار 5G عقب می ماند. " حتی این بیانیه نشان داد که دستور ترامپ فقط در مورد تجهیزات شبکه هواوی اعمال می شود و نه تلفن های هوشمند یا سایر محصولات آن.

 ممنوعیت گوگل

در 19 مه 2019 ، گوگل به طور علنی اعلام کرد که از ممنوعیت ترامپ پیروی می کند. گوگل تصمیم گرفت که راه مناسب این است که هواوی را از مجموعه محصولات دیجیتالی گوگل جدا کند. این بدان معناست که هواوی دیگر به  Gmail ، YouTube ، Google Drive و حتی خود فروشگاه Google Play دسترسی نخواهد داشت.(در حالیکه در آن زمان هواوی دومین تولید کننده بزرگ گوشی های هوشمند در سطح جهان بود و تک تک گوشی های آن از سیستم عامل اندروید استفاده می کردند). بدون دسترسی به برنامه های گوگل ، میلیون ها نفر از دارندگان گوشی های هوشمند هواوی نگران این بودند که تلفن های آنها از کارکردن متوقف شود.(تنها گوشی های هواوی دارای گواهینامه گوگل  قبل از 15 مه 2019 به طور عادی به کار خود ادامه می دادند)

تلاش هواوی برای مقابله 

در اواخر ماه مه ، این شرکت با یک اقدام قانونی (پرونده قضایی) این ممنوعیت را خلاف قانون اساسی اعلام کرد. شرکت های مستقر در ایالات متحده همزمان با قطع روابط تجاری از هوآوی حمایت کردند ، حتی گوگل اعلام کرد می خواهد به همکاری با هواوی ادامه دهد(در شرایط مناسب). اریکسون  بزرگترین رقیب مخابراتی هواوی نیز از این ممنوعیت انتقاد کرد.

در سال 2021 ، با خروج ترامپ از کاخ سفید هواوی تلاش های جدیدی را آغاز کرد. بنیانگذار هواوی اظهار داشت که از گفتگو با بایدن استقبال می کند. در جاهای دیگر این شرکت شکایت جدیدی را علیه FCC در رابطه با ممنوعیت Huawei ثبت کرد. با این حال ، تا کنون این تلاش ها بی نتیجه بوده است.

تاخیر در ممنوعیت هواوی

یک هفته پس از صدور فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر شروع ممنوعیت هواوی ، ایالات متحده تا 19 آگوست 2019  (90روز)  اجرای فرمان را به تاخیر انداخت. این مهلت 90 روزه سه بار متوالی تمدید شد ( تا فوریه 2020 ) هواوی تقریباً یک سال از زندگی خود را بدون تابعیت از ممنوعیت گذرانده بود. در همان ماه ، دولت آمریکا آخرین مهلت 45 روزه را صادر کرد(تا 1 آوریل 2020). قبل از رسیدن این تاریخ دونالد ترامپ قانونی را امضا کرد که استفاده از تجهیزات هواوی از سوی اپراتورهای آمریکایی را ممنوع کرد.

Harmony OS (جایگزین Android)


در حالی که هواوی قادر به استفاده از خدمات و محصولات متعلق به Google در تلفن های خود نیست اما این بدان معنا نیست که نمی تواند از خود Android استفاده کند. اندروید یک سیستم عامل منبع باز است (هر شخص یا شرکتی می تواند از آن بدون هزینه استفاده کند) با این حال ، بسیاری از ویژگی های جدایی ناپذیر اندروید که کاربران بر آن تکیه می کنند ، در نسخه اندروید (خالص) نیستند و در واقع متعلق به Google هستند.

هوآوی می تواند از اندروید بدون گوگل برای تلفن های هوشمند و تبلت های خود به طور نامحدود استفاده کند. اما هوآوی بر روی سیستم عامل Plan B کار می کرد که در صورت به وقوع پیوستن شرایطی مانند این ممنوعیت Huawei ، به عنوان جایگزین عمل  کند. در 9 آگوست 2019 ، Harmony OS راه اندازی شد.

به گفته هوآوی ، سیستم عامل Harmony مبتنی بر لینوکس است که همان پلتفرم منبع باز است که اندروید بر اساس آن کار می کند. درواقع هر برنامه Android می تواند در سیستم عامل Harmony کار کند.(این امر باعث می شود دیگر نیازی به نگرانی در مورد ممنوعیت هوآوی نباشد)

بسیاری تصور می کنند که سیستم عامل جدید در برابر Android و iOS یک کار احمقانه است. اما هواوی آنقدر بزرگ است و نفوذ زیادی در چین دارد که می تواند این کار را انجام دهد. از آنجا که سیستم عامل Harmony مبتنی بر لینوکس است، یک سیستم عامل منبع باز نیز خواهد بود. این بدان معناست که سایر شرکت ها می توانند از سیستم عامل Harmony به جای Android استفاده کنند و این امکان وجود دارد که سایر شرکت های چینی تلفن های هوشمند برای برخی از دستگاه های خود از سیستم عامل Harmony استفاده کنند.

اولین پرچمدار بدون گوگل(Huawei Mate 30)


Huawei Mate 30 Pro اولین پرچمدارهواوی بود که بدون هیچ گونه برنامه Google راه اندازی شد. اوایل این تلفن فقط در چین و چند کشور کوچکتر دیگر در دسترس بود. سرانجام راه خود را به غرب باز کرد این تلفن ها نظرات فوق العاده ای دریافت کردند اما بخاطر کاستی های نرم افزاری تعداد کمی از نشریات توصیه می کنند که این محصول خریداری شود.

باورنکردنی است که سری Mate 30 هنوز فروش فوق العاده ای دارد هرگز جمعیت عظیم چین را که از جمعیت خود حمایت می کنند دست کم نگیرید. اما در خارج از چین این تلفن فقط به دست طرفداران سرسخت هواوی رسید.

راه حل

هواوی به سرعت راه گریز مربوط به ممنوعیتش و پایبندی گوگل به فرمان اجرایی ترامپ را پیدا کرد. این شرکت متوجه شد که گوگل تلفن های اندرویدی را نه بر اساس نام یا طراحی آنها بلکه  بر اساس چند جزء اصلی(به ویژه پردازنده)  تأیید می کند. این بدان معناست که هواوی می تواند نام تجاری تلفن جدیدی را که گوگل قبل از ممنوعیت تأیید کرده بود، تغییر دهد و مجدداً آن را بدون تخلف بفروشد. بدیهی است این یک راه حل کلی برای مشکلات شرکت نبود. به عنوان مثال هواوی نمی تواند P30 Pro را بارها و بارها عرضه کند.

Honor که آن زمان زیرمجموعه هواوی بود نیز با تغییر نام چند گوشی خود وارد بازی مجدد شد. در نهایت گوگل و دولت ایالات متحده هیچ تلاشی برای جلوگیری از انجام این کار از سوی هواوی انجام ندادند

هواوی در سال 2020 (محیطی بسیار متفاوت)

در طول سال 2019 هواوی امیدوار بود که دولت آمریکا یا این ممنوعیت را تضعیف کند یا آن را به طور کامل حذف کند. با این حال تا زمان رسیدن سال 2020 ، هیچ نشانه ای از لغو تحریم هواوی وجود نداشت. این موضوع جایگاه این شرکت در بازار گوشی های هوشمند را با تردید جدی مواجه کرد. اگر به خاطر داشته باشید هوآوی در ابتدا در سال 2016 اعلام کرد که تا پایان سال 2020 برترین تولید کننده تلفن های هوشمند در جهان خواهد بود. در اوایل سال 2019  تقریباً مطمئن بود که به یک سال زودتر از موعد مقرر به این هدف می رسد اکنون با ممنوعیت هواوی موفقیت این شرکت در آستانه توقف شدید قرار دارد. اگرچه سری میت 30 در چین و در سراسر جهان فروش خوبی داشت  اما موفقیت بالایی نداشت. کاربران خارج از چین به سادگی آماده یک گوشی هوشمند برتر نیستند که نتواند به فروشگاه Google Play دسترسی داشته باشد.

راه حل هواوی App Gallery بود مانند فروشگاه App Gallery، Play میزبان مجموعه ای از برنامه های Android است که می توانید بر روی تلفن خود نصب کنید. هواوی میلیون ها دلار برای جذب توسعه دهندگان برای انتقال برنامه های خود به App Gallery  هزینه می کند. در حالی که App Gallery در مدت زمان کوتاهی پیشرفت زیادی کرده است اما به هیچ وجه جایگزین محکمی برای فروشگاه Play نیست. با این حال،این تلاش ها راه را برای گوشی پرچمدار بعدی هواوی هموار کرد.

Huawei P40 و Mate40 Series (همچنان بدون Google)

در 26 مارس 2020 ، هواوی از Huawei P40 ، P40 Pro و P40 Pro Plus رونمایی کرد. اینها تمام سخت افزارهای اصلی هستند که از دستگاه سری P انتظار می رود از جمله سیستم دوربین پشتی فوق العاده.

در 22 اکتبر 2020 ، هواوی از Mate 40 Pro، Mate 40 و ​​Mate 40 Pro Plus رونمایی کرد. این گوشی ها از لحاظ سخت افزار و طراحی نیز شگفت انگیز بودند. همانند سری Mate 30 ، سری P40 و Mate 40 نیز نظرات فوق العاده ای دریافت کردند. با این حال اکثر نشریات به دلیل کمبود خدمات Google  خرید گوشی را توصیه نمی کردند.

تحریم هواوی پایان چیپست های Kirin را به دنبال دارد

برخلاف بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند ، هواوی تقریباً به طور انحصاری از چیپست های خود در تلفن های هوشمند و تبلت های خود استفاده می کند. خط پردازنده های Kirin  توسط هواوی طراحی شده و سپس توسط شرکتی به نام TSMC تولید شده است.

در ابتدا ، TSMC به هوآوی اطمینان داد که به تولید چیپست های Kirin هوآوی ادامه می دهد با این حال ، اخیراً خلاف این است.احتمالاً به این دلیل که ممنوعیت هواوی در حال حاضر کامل است (یعنی تمام برنامه های افزودنی به پایان رسیده است).

بدون TSMC ، هواوی قادر به ایجاد چیپست های Kirin نیست. در ابتدا ما تصور می کردیم که Mate 40 آخرین گوشی عرضه شده با چیپست Kirin خواهد بود. با این حال شایعات زیادی  مبنی بر اینکه Huawei P50 2021 می تواند همان پردازنده Kirin Mate 40 داشته باشد، پخش شد.

 شرکت های دیگری وجود ندارند که بتوانند پردازنده هایی را برای هواوی تولید کنند که شامل شرکت ها یا تجهیزات مستقر در ایالات متحده نباشد. تنها گزینه MediaTek ، یک شرکت تایوانی است. به احتمال زیاد در آینده شاهد پرچمداران هواوی با تراشه های مدیاتک خواهیم بود.

هوآوی Honor(شرکت زیر مجموعه) را فروخت

اگرچه Honor به صورت نیمه مستقل عمل می کرد اما هنوز به طور رسمی بخشی از خانواده هواوی بود این بدان معناست که آثار تحریم هواوی به آن منتقل شده است. در نوامبر 2020 ، هواوی Honor را به یک شرکت چینی به نام  Shenzhen Zhixin New Information Technology Co فروخت.

هوآوی در بیانیه ای رسمی در این مورد ، دلیل فروش سریع آن را فشار فوق العاده ای که از سوی دولت آمریکا وارد شده است ، اعلام کرد.

با اتمام این معامله، Honor ارتباط مستقیمی با هواوی ندارد و می تواند بدون هیچ محدودیتی (مربوط به تحریم های آمریکا ) با عنوان نام تجاری خود فعالیت کند. Honor یک برند جهانی موفق گوشی های هوشمند است این جداسازی باعث می شود آن برند به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد. با این حال مشخص نیست که چگونه Honor بدون کمک هواوی پیش می رود.

ادامه فعالیت هواوی در 2021 و بعد از آن

هواوی از 15 مه 2019 تا امروز روزهای سختی را پشت سر گذاشته است و می داند که این تحریم نمی تواند به تجارتش در چین آسیب بزند. این شرکت در چین بسیارمحبوب است و میتواند برای چندین دهه به حیات خود ادامه دهد.

تا جایی که می توان گفت هوآوی قصد دارد برنامه های معمول خود را برای عرضه حداقل یک گوشی پرچمدار پیش ببرد. نمی تواند از برنامه های Google استفاده کند اما همچنان می تواند از Android استفاده کند. فروشگاه Play ممنوع است اما App Gallery قوی تر می شود. این شرکت نمی تواند پردازنده های خود را بسازد ، اما شرکت های دیگری هستند که می تواند تراشه از آنها خریداری کند.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد